FOÇA BELEDİYE BAŞKANLIĞI
EVSEL KATI ATIK TARİFE RAPORU
2025 YILI
1.GİRİŞ
1.1 Evsel Katı Atık İdaresi Hakkında Genel Bilgi:
Foça İlçesi’nin nüfusu İlçemizin Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemine göre (TÜİK) 2024 yılı nüfusu toplam 36.000’dir.
Yüzölçümü yaklaşık 20.500 hektardır. Toplamda 16 adet mahalle, 96 cadde, 1320 sokak, 1 bulvar, 17 küme, 4 meydan, 31.941 adet konut ve 1.333 diğer (işyeri,otel,plaj,askeriye,okul )bulunmaktadır.
1.2 Raporun Kapsamı:
Bu rapor, 27/10/2010 tarih 27742 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul Ve Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 23/1 maddesinde yer alan “2872 sayılı Çevre Kanununun 11 inci maddesinde belirlenen idarelerce ve belediye meclisince atıksu ve evsel katı atık tarife ücretleri kararı alınmadan önce halkın önerilen tarifeler ve esasları hakkında bilgilendirilmesi, görüş ve önerilerinin alınması maksadıyla ücretlerin hangi esaslar çerçevesinde belirlendiğini, hangi ana maliyet kalemlerinin dikkate alındığını, geçmiş yıllardaki maliyetleri, planlanan yatırım programını ve önerilen tarifeleri içerecek bir rapor hazırlanır” biçimindeki düzenlemesi ile Geçici Madde-1 gereği hazırlanan: 26/10/2011 tarihi itibarıyla bu Yönetmeliğe, tarife belirleme, abonelik, sözleşme, teknik alt yapı eksiklikleri ile kendi aralarında maliyet ve bölüşüm hesabı yapmayanlar da dahil olmak üzere, uyum sağlayamamış olan atıksu altyapı yönetimleri ve evsel katı atık idareleri, (Değişik ibare:RG-14/3/2024-32489) 31/12/2024 tarihine kadar bu Yönetmeliğe uyum sağlamakla yükümlüdürler.. Rapor konusu ; evsel katı atık idarelerine, atık üreticilerine sağladıkları evsel katı atık hizmetleri için evsel katı atık tarifelerinin ve ücretlerinin saptanmasıdır. 2872 Sayılı Çevre Kanunun 11. Maddesi uyarınca evsel katı atık hizmetlerinden tahsil edilen ücretler evsel katı atık ile ilgili hizmetler dışında kullanılamaz. Bu doğrultuda Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik, evsel katı atık idarelerinin tarifelerini tam maliyet esasına göre toplam sistem maliyeti üzerinden belirlemelerini gerektirmektedir. Bu raporda toplam sistem maliyetinin hesaplanması için maliyet artı yöntemi kullanılmıştır. Raporun hazırlanmasında 2872 Sayılı Çevre Kanunu hükümleri, Atıksu Altyapı Ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul Ve Esaslara İlişkin Yönetmelikte yer alan düzenlemeler ve Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzdaki açıklamalar esas alınmıştır.
2. HİZMET KAPSAMI:
İzmir Foça Belediyesi sınırları içinde yer alan 16 mahalle ve bu mahallelerdeki tüm meydan, bulvar, cadde, sokak ve pazar yerinde bulunan çeşitli atık üreticilerinden (konutlar, kamu, ticari kuruluşlar ve sanayi kuruluşları) toplanarak İzmir Büyükşehir Belediyesi aktarma istasyonlarına taşınmalarına ait tam maliyet esaslı tarifelerin belirlenmesindeki hesaplamaları kapsar.
3. TAM MALİYET HESABI:
Evsel katı atık hizmetlerinin tam maliyeti, malzeme giderleri, yakıt, enerji ,araç giderleri ve personel kullanımından doğan maliyetlerin yanı sıra hizmetin sağlanması sırasında ortaya çıkan diğer maliyetleri de kapsar. Kurumlar vergisi de dahil olmak üzere vergiler, harçlar ve diğer zorunlu ödemeler de tarife hesaplamalarına eklenir. Hizmetin tam maliyeti evsel katı atık idaresinin finansman ve yatırım faaliyetleri ile ilişkili maliyetlerini içerebilir. Bunlar; finansman kaynaklarının kullanımı; gayrimenkul satın alması veya tahsisi; sabit varlıkların tedariki, rehabilitasyonu, yenilenmesi ve iyileştirilmesi veya tesisin genişletilmesi için tüm yıl boyunca planlanan nakit ödemeler, hizmet sağlanması sırasında tahakkuk eden diğer maliyetler ve düzenli depolama sahaları için kapatma ve kapatma sonrası izleme faaliyetleri ile ilişkili maliyetlerdir.
4-MALİYETLERİN HESAPLANMA YÖNTEMLERİ:
Evsel Katı Atık İdaresi olan belediyemizin maliyet kalemleri aşağıdaki bölümlerde detaylı olarak ele alınacaktır. Maliyet hesaplamasının temelini gerçekleşen maliyetler oluşturmaktadır. Bu nedenle 2023 yılının verileri maliyet hesaplanmasında kullanılacaktır. Ancak yasal olarak dönüşü olmayan sözleşme maliyetlerinin de maliyet hesabına eklenmesi ilke olduğundan bu tür maliyetler tam maliyetin oluşturulmasında dikkate alınacaktır.
4.1 Maliyet Kalemlerinin Hesaplanması:
4.1.1 Direkt Maliyetler:
Belediyemiz Evsel Katı Atık Hizmetlerinde toplama ve taşıma işini yapmakta olup, evsel katı atıkların bertarafı 6360 Sayılı Kanun ile Büyükşehir Belediyesine geçmiştir.
Direkt maliyet unsurları aşağıya çıkarılmış olup, malzeme, yakıt, personel maliyetleri ile diğer direk maliyetler (bakım-onarım, araçların verisi sigorta ve vizesi, konteyner alımı) hesaplandığında toplam sistem maliyet toplamı 79.271.029,29 TL.’ dir. Evsel Katı Atık üretimi ile doğrudan bağlantılı olan direkt maliyetlere aşağıda ki tabloda yer verilmiştir.
TABLO 1 : DOĞRUDAN GİDER KALEMLERİ
|
GİDERLER
|
|
SİGORTA
|
₺396.218,79
|
ELEKTRİK
|
₺1.122.698,28
|
BAKIM-ONARIM
|
₺6.918.199,27
|
AVADANLIK
|
₺1.583.956,01
|
GİYİM -KUŞAM ALIMI
|
₺341.000,00
|
KİRALAMA
|
₺2.302.560,00
|
KIRTASİYE
|
₺6.480,00
|
SU ALIMLARI
|
₺1.494.773,25
|
VİZE
|
₺18.913,00
|
İLAN GİDERLERİ
|
₺84.696,00
|
ARAÇ TAKİP SİSTEMİ
|
₺173.560,00
|
KÜL BİDONU/KONTEYNER
|
₺0,00
|
AKARYAKIT
|
₺9.745.428,01
|
TEMİZLİK MALZ.
|
₺5.758.776,68
|
TOPLAM
|
₺79.271.029,29
|
4.1.2 Net Toplam Sistem Maliyeti :
Tam maliyet hesaplamasında mükerrer hesaplama olmaması için; 2464 Sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun Geçici 44.Maddesi hükmü gereğince; su tüketim miktarı esas alınmak suretiyle hesaplanan çevre temizlik vergisi, su tüketim bedeli ile birlikte İzsu Genel Müdürlüğü’nce tahsilatı yapılan Çevre Temizlik Vergisi Payı ile su aboneliği bulunmayan İş yeri ve diğer şekillerde kullanılan binalara ait çevre temizlik vergisi Belediyemizce tahakkuk ve tahsilatı yapılan Çevre Temizlik Vergisini tutarları, aynı hizmet için birden fazla bedel alınamayacağından toplam sistem maliyetinden düşüldükten sonra net toplam sistem maliyeti hesaplanmıştır.
TABLO 2 : NET TOPLAM SİSTEM MALİYETİ
|
|
TOPLAM SİSTEM MALİYETİ
|
79.271.029,29₺
|
ÇTV PAYI
|
-₺4.732.149,00
|
1.1 İZSU Genel Müdürlüğü tarafından Tahsilatı Yapılan
|
|
ÇTV TAHSİLATI
|
₺1.201.174,07
|
2.1 Konutlardan Tahsil Edilen
|
₺137.961,92
|
2.2 İşyerlerinden Tahsil Edilen
|
₺1.063.212,15
|
|
|
NET SİSTEM MALİYETİ
|
₺73337706,22
|
5-İLÇEMİZDE ÜRETİLEN EVSEL KATI ATIK
Foça Belediyesi sınırları içerisinde 2023 yılında toplanılan evsel katı atık miktarı 25550 Ton’dur. 2023 yılında toplanan evsel katı atığın %16’İ plajlardan toplanmakta olup kalan miktarın %56,87’si konutlardan, %43,13lük kısım işyerlerinden oluşmaktadır.
TOPLANAN TOPLAM ATIK MİKTARI
|
%100
|
21354,00
|
MESKENLERE DÜŞEN ATIK MİKTARI
|
|
|
%56,87
|
12.143,17
|
İŞYERLERİNE DÜŞEN ATIK MİKTARI
|
|
|
%43,13
|
9.210,83
|
6- ATIK MİKTARININ HESAPLANMASI VE TARİFELER
6.1 Tarife Hesaplama İlkeleri:
Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul Ve Esaslara İlişkin Yönetmelik, evsel katı atık idarelerinin tarifelerini saptarken tam maliyet ve kirleten öder ilkelerini kullanmalarını zorunlu kılmaktadır. Bu raporda “tarife” terimi bir evsel katı atık idaresinin, evsel katı atık ile ilgili verdiği tüm hizmetler karşılığında ortaya çıkan toplam sistem maliyetinin bu hizmetlerden yararlanan atık üreticilerine yansıtılmasına yönelik yöntemi ve bu yöntemle hesaplanmış ücretler listesini ifade etmektedir.
Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzda iki tür tarife tanımlanmış olup bunlar değişken tarife ve sabit tarifedir. Değişken tarife; atık üreticisinin ürettiği atık miktarına bağlı olarak değişen ve atık üreticisinin doğrudan etkileyebildiği tarifeler olup genellikle hususi konteynerleri olan kurum, kuruluşlar, büyük oteller veya uydu kentler gibi yerlerde kolaylıkla uygulanabilir. Belediyemiz özelinde bu tür yapılaşmalar söz konusu olmadığından bu tarife türü tercih edilmemiştir. Sabit tarifeler atık üretimiyle doğrudan bağlantılı olmayan ve atık üreticisinin davranış değişiklikleri (kaynağında atık azaltma ya da ayırma vb) ile değişmeyen sabit ücretler olarak tanımlanmış olup, hane halkı sayısı, binaların büyüklüğü, ticari kuruluşun türüne dayalı olarak yapılan ücretlendirmeler biçiminde belirlenmiştir. Belediyemizce izlenen yöntem; sabit tarife uygulanması yöntemi olup tarife grup ve derecelerinin belirlenmesinde belediyemiz bilgi sistemi verileri ile çevre temizlik vergisi verilerinden ve Kılavuzdan yararlanılmıştır. Kılavuzdaki açıklamalar doğrultusunda ibadethaneler hesaplama dışında tutulmuştur. Yıl içinde Evsel Atık Ücreti kapsamına giren veya kapsamdan çıkan aboneler için mükellefiyet, bu durumların meydana geldiği tarihi izleyen ayın başından itibaren tesis edilecek veya sona erdirilecektir. Yıl içinde işyerinin konuta veya konutun işyerine dönüşmesi veyahut işyerlerinin faaliyet, kapasite, kullanım alanı, koltuk sayısı, personel sayısındaki değişiklikler nedeniyle farklı gruplardan ücretlendirilmesi gereken hallerde; bu hususların gerçekleştiği tarihi izleyen bir ay içinde bildirimde bulunulması zorunludur. Bu yükümlülüğün yerine getirilmediğinin tespit edilmesi durumunda idaremizce kayıt altına alınacaktır. Mükellef türleri ve tarifeler aşağıda tablolarda gösterilmiştir. Konutlar ve konut dışı yerlere ait evsel katı atık toplama bedelleri 12 eşit takside bölünmüş olup taksit tutarları su faturaları ile birlikte en geç fatura son ödeme tarihine kadar İZSU’ya ödenecektir. İZSU tahsil ettiği bedelin tamamını Belediyemize aktaracaktır. Konut dışı evsel katı atık üreticilerinin evsel atık bedelleri tespit edilirken; Konut dışı evsel katık ücretleri su abonesi olan mükellefler taksit tutarlarını su faturaları ile birlikte en geç fatura son ödeme tarihine kadar İZSU’ya, su abonesi olmayan mükellefler ise taksit tutarlarını Çevre Temizlik Vergisi ödeme zamanında belediyemize ödeyecektir. Tarifelerde bazı gruplar için hesaplama yapılmamıştır. Bunun nedeni belediyemiz sınırları içerisinde o grup kriterlerine uyan kişi, işletme, kurum veya kuruluşun bulunmamasıdır. Hesaplama yapılmayan grup kriterlerine uyan kişi, işletme, kurum veya kuruluşun tarife konusu hizmetten yararlanmaya başlaması halinde hesaplama Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuz ekinde yer alan standartlara göre ilgili olduğu gruba isabet eden atık miktarı hesaplanarak tarifelendirilecektir. Ancak hesaplama yapılan grup içerisinde işyeri bulunmayan dereceler için (Üretilen Atık Miktarı / Tarifeye Göre Hesaplanan Atık Miktarı) oranı baz alınmak suretiyle miktarlandırma ve ücretlendirme yapılacaktır.
6.2 Kılavuza Göre Konut Dışı Evsel Katı Atık Miktarının Hesaplanması:
İlçemizin ekonomik-sosyal yapısına göre evsel katı atık üreticileri 8 gruba ayrılmış olup, konut dışı evsel katı atık üreticilerinin niteliğine göre de evsel katı atık miktarı hesaplanarak, özelliklerine göre detaylı bir tarifelendirme yapılmıştır. Raporun yukarıdaki bölümlerinde açıklandığı üzere yıllık olarak toplanan evsel katı atık miktarı 25607 ton olarak hesaplanmıştır.) konut dışı evsel katı atık üreticileri 7 gruba ayrılarak Kılavuzun 71’inci sayfasındaki veriler ile Belediyemiz Temizlik İşleri Müdürlüğü verilerine göre tarifeye esas evsel katı atık miktarları hesaplanmıştır. Hesaplama yapılan grup içerisinde işyeri bulunmayan dereceler için (Üretilen Atık Miktarı / Tarifeye Göre Hesaplanan Atık Miktarı) oranı baz alınmak suretiyle miktarlandırma ve ücretlendirmede;
- Konut
- Okullar, Yurtlar, Kreş ve Dershaneler
- Kamu Kurum ve Kuruluşları
- Her Tür. Yeme, İçme ve Eğlence Yer, Bankalar ile Marketler, fırın Pastaneler, Gıda İmalathaneleri vb. yerler
- Diğer Ticarethaneler (Bakkal, Bürolar, Berber ve Kuaförler, Kırtasiye, Küçük İmalathaneler vb. işyerleri)
- Sanayi Kuruluşları
- Plajlar
- Askeriye
6.2.1 Okullar, Yurtlar, Kreşler, Dershaneler, vb. Yerlere Ait Evsel Katı Atık Miktarı Hesabı
Okul, yurt, kreş, dershane vb. yerlerin evsel katı atık miktarı hesabında Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzun 71’inci sayfasındaki verilere göre 20 kişilik bir öğrenci grubuna isabet eden evsel atık miktarı 1,3 ton/yıl olarak belirlenmiş olup, bu belirlemeden yola çıkarak bir öğrenciye isabet eden yıllık evsel atık miktarı: 1,3/20=0,065 ton/yıl olarak bulunmuştur. Okul, yurt, kreş, dershane vb. yerlerin grup derecesine göre öğrenci sayıları ortalamaları alınarak, birim başına belirlenen tutar ile çarpımı sonucu grubun evsel katı atık miktarı hesaplanmış olup, sonrada okul sayıları ile çarpılarak grubun toplam evsel katı atık miktarı hesaplanmıştır. Aşağıdaki tabloda üst ve alt sınır ortalamaları alınarak üretilen evsel katı atık miktarları hesaplanmıştır.
Açıklama
|
Grup
|
Derece
|
Sayı
|
Üst Sınır (Öğrenci Sayısı)
|
Alt Sınır (Öğrenci Sayısı)
|
Ortalama öğrenci sayısı
|
Birim Atık Miktarı (Öğrenci Başına)
|
Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
Toplam Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
|
|
Okul, yurt, kreş, dershane
|
2
|
1
|
0
|
751 den fazla
|
751
|
0,065
|
48,82
|
0,00
|
2
|
2
|
750
|
500
|
625
|
0,065
|
40,63
|
81,25
|
3
|
5
|
499
|
250
|
374,5
|
0,065
|
24,3425
|
121,7125
|
4
|
6
|
249
|
100
|
174,5
|
0,065
|
11,34
|
68,06
|
5
|
1
|
99
|
50
|
74,5
|
0,065
|
4,84
|
4,84
|
6
|
4
|
49
|
21
|
35
|
0,065
|
2,28
|
9,10
|
7
|
0
|
20
|
0
|
10
|
0,065
|
0,65
|
0,00
|
Okul, yurt, kreş, dershane sayısı
|
18
|
Toplam Üretilen Evsel Katı Atık Miktarı
|
284,96
|
6.2.2 Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Ait Evsel Katı Atık Miktarları Hesabı
Kamu Kurum ve Kuruluşlarının evsel katı atık miktarı hesabında Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzun 71’inci sayfasındaki verilere göre 20 kişilik bir personel grubuna isabet eden evsel atık miktarı 11,80 ton/yıl olarak belirlenmiş olup, bu belirlemeden yola çıkarak bir personele isabet eden yıllık evsel atık miktarı: 11,80/20=0,59 ton/yıl olarak bulunmuştur. Kamu Kurum ve Kuruluşlarının grup derecesine göre personel sayıları ortalamaları alınarak, birim başına belirlenen tutar ile çarpımı sonucu grubun evsel katı atık miktarı hesaplanmış olup, sonrada kurum sayıları ile çarpılarak grubun toplam evsel katı atık miktarı hesaplanmıştır. Aşağıdaki tabloda üst ve alt sınır ortalamaları alınarak üretilen evsel katı atık miktarları hesaplanmıştır.
Açıklama
|
Grup
|
Derece
|
Sayı
|
Üst Sınır (Personel Sayısı)
|
Alt Sınır (Personel Sayısı)
|
Ortalama
|
Birim Atık Miktarı
|
Grup Atık Miktarı (ton/yıl)
|
Toplam Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
|
|
|
Personel Sayısı
|
(Kişi Başı)
|
|
Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
3
|
1
|
1
|
501 den büyük
|
501
|
0,59
|
295,59
|
295,59
|
0,2161
|
Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
2
|
0
|
500
|
250
|
375
|
0,59
|
221,25
|
0,00
|
0,0000
|
Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
3
|
3
|
249
|
100
|
174,5
|
0,59
|
102,96
|
308,865
|
0,2258
|
Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
4
|
1
|
99
|
50
|
74,5
|
0,59
|
43,96
|
43,96
|
0,0321
|
Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
5
|
18
|
49
|
20
|
34,5
|
0,59
|
20,36
|
366,39
|
0,2678
|
Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
6
|
63
|
19
|
0
|
9,5
|
0,59
|
5,61
|
353,12
|
0,2581
|
Toplam
|
|
|
86
|
Toplam Üretilen Evsel Katı Atık Miktarı
|
1367,915
|
|
6.2.3 Hastaneler ve Otellere Ait Evsel Atık Miktarları Hesabı
Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzun 71’inci sayfasında hastaneler ve otellerde yatak başına düşen birim atık miktarı 1,28 olarak hesaplanmıştır. Buna göre gruptaki evsel atık miktarı aşağıda hesaplanmıştır.
Açıklama
|
Grup
|
Derece
|
Sayı
|
Üst Sınır (Yatak Sayısı)
|
Alt Sınır (Yatak Sayısı)
|
Ortalama Yatak Sayısı
|
Birim Atık Miktarı
|
Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
Toplam Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
|
|
|
|
Hasteneler ve Oteller
|
4
|
1
|
0
|
500 den büyük
|
500
|
1,28
|
639,45
|
0,00
|
|
|
2
|
2
|
499
|
300
|
399,5
|
1,28
|
510,92
|
1021,84
|
|
|
3
|
1
|
299
|
200
|
249,5
|
1,28
|
319,09
|
319,09
|
|
|
4
|
3
|
199
|
100
|
149,5
|
1,28
|
191,20
|
573,59
|
|
|
5
|
8
|
99
|
50
|
74,5
|
1,28
|
95,28
|
762,22
|
|
|
6
|
47
|
49
|
20
|
34,5
|
1,28
|
44,12
|
2073,74
|
|
|
7
|
79
|
19
|
0
|
9,5
|
1,28
|
12,16
|
960,64
|
|
|
Toplam İşyeri Sayısı
|
140
|
Toplam Üretilen Evsel Katı Atık Miktarı
|
5.711,11
|
|
|
6.2.4 Her türlü Yeme, İçme, Eğlence, Süpermarketler,Banka, Fırın, Pastane, Gıda İmalathaneleri, Unlu mamuller satış yeri vb. yerler Evsel Atık Miktarları Hesabı
Her türlü Yeme, İçme, Eğlence, Süpermarketler, Fırın, Pastane, Gıda İmalathaneleri, Unlu mamuller satış yeri vb. yerler için atık miktarı hesabında Belediyemiz çevre temizlik vergisi kayıtları bilgi sistemi ve ruhsat biriminin kayıtlarından yararlanılmış olup, gruplara göre m² ortalamaları dikkate alınmıştır. Kılavuzun 71. İnci sayfadaki verilere göre 1 m² ye düşen evsel katı atık miktarı 29,9/49=0,61 ton/yıl olacaktır.
Açıklama
|
Grup
|
Derece
|
Sayı
|
Üst Sınır (m²)
|
Alt Sınır (m²)
|
Ortalama m²
|
Birim Atık Miktarı
|
Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
Toplam Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
|
|
|
|
Her Türlü Yeme, İçme ve Eğlence Yerleri Evsel Atık Miktarı
|
5
|
1
|
12
|
750' den büyük
|
750
|
0,61
|
457,50
|
5.490,00
|
|
|
2
|
8
|
749
|
500
|
624,5
|
0,61
|
380,95
|
3.047,56
|
|
|
3
|
17
|
499
|
300
|
399,5
|
0,61
|
243,70
|
4.142,82
|
|
|
4
|
44
|
299
|
200
|
249,5
|
0,61
|
152,20
|
6.696,58
|
|
|
5
|
44
|
199
|
100
|
149,5
|
0,61
|
91,20
|
4.012,58
|
|
|
6
|
104
|
99
|
50
|
74,5
|
0,61
|
45,45
|
4.726,28
|
|
|
7
|
162
|
49
|
0
|
24,5
|
0,61
|
14,945
|
2.421,09
|
|
|
İşyeri Sayısı Toplamı
|
391
|
Toplam Üretilen Evsel Katı Atık Miktarı
|
30.536,91
|
|
|
6.2.5 Diğer Ticarethaneler (Bakkal, Bürolar, Berber ve Kuaförler, Kırtasiye, Depo vb. işyerleri) Evsel Atık Miktarları Hesabı
Yukarıdaki grupların kapsamına girmeyen ticari, sınai, zirai ve mesleki faaliyetlerde bulunanlar ile bunların dışında faaliyet gösteren yerler evsel atık miktarı hesabında Belediyemiz bilgi sistemi ile Ruhsat ve Denetim Müdürlüğünün kayıtlarından yararlanılmıştır. Birim başına düşen evsel katı atık miktarı kılavuzun 71. inci sayfadaki verilere göre diğer ticarethaneler grubu için 10 personel yılda 13,6 ton evsel katı atık belirlenmiş olup, 1 personele düşen evsel katı atık miktarı (13,6/10=1,36 ton/yıl) da 1,36 ton olarak hesaplanmıştır. Grup derecesine göre personel sayılarının ortalamaları alınarak, birim başına belirlenen tutar ile çarpımı sonucu grubun evsel katı atık miktarı hesaplanmış olup, sonrada işyeri sayıları ile çarpılarak grubun toplam evsel katı atık miktarı hesaplanmıştır.
Açıklama
|
Grup
|
Derece
|
Sayı
|
Üst Sınır (Personel Sayı.)
|
Alt Sınır (Personel Sayısı)
|
Ortalama (Personel Sayısı)
|
Birim Atık Miktarı (Kişi Başına)
|
Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
Toplam Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
|
|
|
|
Diğer Ticarethaneler
|
7
|
1
|
|
701 den büyük
|
701
|
1,36
|
953,36
|
0
|
|
|
2
|
|
700
|
500
|
600
|
1,36
|
816,00
|
0
|
|
|
3
|
|
499
|
250
|
374,5
|
1,36
|
509,32
|
0
|
|
|
4
|
|
249
|
150
|
199,5
|
1,36
|
271,32
|
0,00
|
|
|
5
|
|
149
|
100
|
124,5
|
1,36
|
169,32
|
0,00
|
|
|
6
|
|
99
|
50
|
74,5
|
1,36
|
101,32
|
0,00
|
|
|
7
|
|
49
|
20
|
34,5
|
1,36
|
46,92
|
0,00
|
|
|
8
|
2
|
19
|
10
|
14,5
|
1,36
|
19,72
|
39,44
|
|
|
9
|
872
|
9
|
0
|
4,5
|
1,36
|
6,12
|
5.336,64
|
|
|
İşyeri Sayısı Toplamı
|
874
|
Toplam Üretilen Evsel Katı Atık Miktarı
|
5.376,08
|
|
|
6.2.6 Sanayi Kuruluşların Evsel Katı Atık Hesabı
Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzun 71’inci sayfasında hastaneler ve otellerde yatak başına düşen birim atık miktarı 3,65 olarak hesaplanmıştır. Buna göre gruptaki evsel atık miktarı aşağıda hesaplanmıştır.
Açıklama
|
Grup
|
Derece
|
Sayı
|
Üst Sınır (Personel Sayısı)
|
Alt Sınır (Personel Sayısı)
|
Ortalama (Personel Sayısı)
|
Birim Atık Miktarı (Kişi Başına)
|
Grup Atık Miktarı (Ton/yıl)
|
Grup İçi Oran
|
Üretilen Atık Miktarı
|
Gruba İsabet Eden Atık Miktarı
|
|
|
|
|
Sanayi Kuruluşları vb.
|
8
|
1
|
|
750
|
250
|
500
|
3,65
|
1.825,00
|
0,5663
|
685,9550
|
388,42
|
|
|
2
|
|
249
|
150
|
199,5
|
3,65
|
728,18
|
0,2259
|
685,9550
|
154,98
|
|
|
3
|
|
149
|
75
|
112
|
3,65
|
408,80
|
0,1268
|
685,9550
|
87,01
|
|
|
4
|
2
|
74
|
25
|
49,5
|
3,65
|
180,68
|
0,0561
|
685,9550
|
38,45
|
|
|
5
|
5
|
24
|
10
|
17
|
3,65
|
62,05
|
0,0193
|
685,9550
|
13,21
|
|
|
6
|
3
|
9
|
1
|
5
|
3,65
|
18,25
|
0,0057
|
685,9550
|
3,88
|
|
|
İşyeri Sayısı Toplamı
|
|
Toplam Üretilen Evsel Katı Atık Miktarı
|
|
|
685,955
|
|
|
6.2.7 Askeriyeler ve Plajların Evsel Katı Atık Hesabı
İlçemiz sınırları içerisinde bulunan plajların evsel katı atık hesabı plajlardan toplanan günlük katı atık miktarının birim maliyete uyarlanması sonucu hesaplanmıştır.
İSİM
|
Atık Miktarı (Ton/Gün)
|
Sezonluk 6 aylık 182 gün yıılık 365 gün
|
toplam yıl ton
|
Birim Fiyat
|
Günlük Toplam
|
Aylık Toplam
|
Şamata Plajı
|
0,25
|
182
|
45,5
|
TL 3.102,58
|
₺ 775,65
|
₺ 23.269,38
|
Vodoo Beach
|
0,25
|
182
|
45,5
|
TL 3.102,58
|
₺ 775,65
|
₺ 23.269,38
|
Kale Kamping
|
0,2
|
182
|
36,4
|
TL 3.102,58
|
₺ 620,52
|
₺ 18.615,51
|
Sazlıca Plajı
|
0,25
|
182
|
45,5
|
TL 3.102,58
|
₺ 775,65
|
₺ 23.269,38
|
Shu Beach
|
0,2
|
182
|
36,4
|
TL 3.102,58
|
₺ 620,52
|
₺ 18.615,51
|
Bueno Beach
|
0,35
|
182
|
63,7
|
TL 3.102,58
|
₺ 1.085,90
|
₺ 32.577,14
|
Kosova Plajı
|
0,35
|
182
|
63,7
|
TL 3.102,58
|
₺ 1.085,90
|
₺ 32.577,14
|
Mambo Beach
|
0,35
|
182
|
63,7
|
TL 3.102,58
|
₺ 1.085,90
|
₺ 32.577,14
|
Acar Camping
|
0,35
|
182
|
63,7
|
TL 3.102,58
|
₺ 1.085,90
|
₺ 32.577,14
|
Q Beach
|
0,25
|
182
|
45,5
|
TL 3.102,58
|
₺ 775,65
|
₺ 23.269,38
|
Eriş Camping
|
0,2
|
182
|
36,4
|
TL 3.102,58
|
₺ 620,52
|
₺ 18.615,51
|
Cezaevi
|
4
|
365
|
1460
|
TL 3.102,58
|
₺ 12.410,34
|
₺ 372.310,12
|
Kaleburnu Lojmanları
|
2
|
365
|
730
|
TL 3.102,58
|
₺ 6.205,17
|
₺ 186.155,06
|
Komando Okulu
|
4
|
365
|
1460
|
TL 3.102,58
|
₺ 12.410,34
|
₺ 372.310,12
|
İlçemiz sınırları içerisinde bulunan plajlar 6 aylık çalışma süresi periyodu üzerinden hesaplanmıştır.
6.3 Grupların Evsel Katı Atık Ücretleri
Grupların ve Grup içerisindeki Evsel Katı Atık Üreticilerinin 2023 yılında üretmiş olduğu evsel katı atık miktarlarına göre aşağıdaki tablolarda 7 gruba ilişkin 2024 yılı evsel katı atık ücretleri belirlenmiş olup, aylık taksit tutarları gösterilmiştir.
6.3.1 Konut/Mesken ve Engelli, Şehit Gazi Aboneleri Ücret Tarifesi
1
|
Konut (meskenler)
|
|
|
|
2025 YILI
|
|
₺ 90,00
|
|
|
|
|
ENGELLİ/ŞEHİT GAZİ
|
|
|
|
|
2025 YILI
|
|
|
|
|
₺ 45,00
|
6.3.2 Okullar, Yurt, Kreşler, Dershaneler, vb. yerlerin Evsel Katı Atık Ücret Tarifeleri
|
Okullar, Yurtlar, Kreşler, Dershaneler
|
2
|
|
2025 YILI
|
751 den fazla
|
1
|
₺ -
|
750
|
500
|
2
|
₺ 1.881,66
|
499
|
250
|
3
|
₺ 1.339,52
|
249
|
100
|
4
|
₺ 624,16
|
99
|
50
|
5
|
₺ 172,88
|
49
|
21
|
6
|
₺ 81,22
|
20
|
0
|
7
|
₺ -
|
6.3.3 Kamu Kurum ve Kuruluşları Evsel Katı Atık Ücret Tarifeleri
3
|
Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
|
2025 YILI
|
501 den büyük
|
1
|
₺ 16.265,75
|
500
|
250
|
2
|
₺ 12.174,96
|
249
|
100
|
3
|
₺ 5.665,42
|
99
|
50
|
4
|
₺ 2.418,76
|
49
|
20
|
5
|
₺ 1.120,10
|
19
|
0
|
6
|
₺ 308,43
|
6.3.4 Hastaneler ve Oteller Evsel Katı Atık Ücret Tarifesi Ücret Tarifeleri
4
|
Hastane ve Oteller
|
|
2025 YILI
|
500 den büyük
|
1
|
-
|
499
|
300
|
2
|
₺ 28.114,98
|
299
|
200
|
3
|
₺ 17.558,67
|
199
|
100
|
4
|
₺ 10.521,13
|
99
|
50
|
5
|
₺ 5.242,97
|
49
|
20
|
6
|
₺ 2.427,95
|
19
|
0
|
7
|
₺ 669,14
|
6.3.5 Her türlü Yeme, İçme, Eğlence Yerleri Banka, Marketler, Fırın, Pastane, Gıda İmalathaneleri, Unlu Mamuller Satış Yeri vb. yerler Evsel Katı Atık Ücret Tarifeleri
5
|
Her Tür. Yeme, İçme ve Eğlence Yer, Bankalar ile Marketler(100m2 ve Üstü) fırın Pastaneler, Gıda İmalathaneleri vb. yerler
|
|
2025 YILI
|
750' den büyük
|
1
|
₺ 25.175,35
|
749
|
500
|
2
|
₺ 20.962,68
|
499
|
300
|
3
|
₺ 13.410,07
|
299
|
200
|
4
|
₺ 8.375,00
|
199
|
100
|
5
|
₺ 5.018,29
|
99
|
50
|
6
|
₺ 2.500,75
|
49
|
0
|
7
|
₺ 822,39
|
6.3.6 Diğer ticari olmayan Kurumlar (Dernekler, Sivil Toplum Kuruluşları) Evsel Katı Atık Ücret Tarifeleri
6
|
Diğer Ticarethaneler (Bakkal, Bürolar, Berber ve Kuaförler, Kırtasiye, Küçük İmalathaneler vb. işyerleri)
|
|
2025 YILI
|
701 den büyük
|
1
|
₺ 52.461,58
|
700
|
500
|
2
|
₺ 44.902,92
|
499
|
250
|
3
|
₺ 28.026,91
|
249
|
150
|
4
|
₺ 14.930,22
|
149
|
100
|
5
|
₺ 9.317,36
|
99
|
50
|
6
|
₺ 5.575,45
|
49
|
20
|
7
|
₺ 2.581,92
|
19
|
10
|
8
|
₺ 1.085,15
|
9
|
0
|
9
|
₺ 336,77
|
6.3.7 Sanayi Kuruluşları Evsel Katı Atık Ücret Tarifesi
7
|
Sanayi Kuruluşları
|
|
2025 YILI
|
1000
|
500
|
1
|
₺ 100.426,26
|
499
|
200
|
2
|
₺ 40.070,08
|
199
|
100
|
3
|
₺ 22.495,48
|
99
|
50
|
4
|
₺ 9.942,20
|
49
|
10
|
5
|
₺ 3.414,49
|
9
|
1
|
6
|
₺ 1.004,26
|
7. FATURALAMA VE MUHASEBELEŞTİRME
7.1. Faturalama İlkeleri
Konutlar evsel katı atık hizmetlerine ait ücretlendirme yapılan hizmetin karşılığı olarak müstakilen, düzenli aralıklarla su faturaları üzerinden yapılacaktır. Faturalamada aşağıdaki ilkeler dikkate alınacaktır:
- Faturada her bir hizmetin ücreti ayrı ayrı gösterilecektir,
- Fatura katı atık üreticisine/aboneye mahsus tüm gerekli bilgileri içerecektir, (isim, adres, atık üreticisi/abone numarası vb.)
- Faturada ve düzenleme tarihi ve son ödeme tarihi bulunacaktır,
- Faturanın nasıl ödenebileceği ile ilgili bilgiler faturada belirtilecektir,
- Fatura, her bir hizmet için her tarife türü için gerekli bilgiyi sağlayacaktır.
- Faturalama da yukarıda hesaplanan tarifeler tutarları K.D.V. hariç tutarlardır.
7.2 Muhasebeleştirme
Bütçeleme ve Muhasebeleştirme işlemleri Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğine göre yürütülecektir. Bu raporda yer alan tarifeler nedeniyle elde edilen gelirler sadece katı atık toplanması ve bertarafında kullanılması yasal zorunluluktur. Bu nedenle Gelecek yılın Evsel Atık Tarifesine konu giderler ve giderleştirme belgelerinin örnekleri ayrı bir dosyada izlenir. Tarife hazırlama döneminde faturalandırma ve tahsilat sürecini yürüten birimler ile bu hizmetin yerine getirilmesinden sorumlu ana birimin kullanmış olduğu hizmet binasına ait bakım, onarım, elektrik, su giderleri ödemelerine ilişkin bilgiler ilgili birimlerden alınacak, sistem maliyeti buna göre hesaplanacaktır.
8. VATANDAŞIN BİLGİLENDİRİLMESİ
Rapor Belediyemizin İnternet sitesinde ve ilan panolarında yayınlanacaktır. Raporun yayınlandığı tarihten itibaren 7 gün süreyle halkın ve ilgili kuruluşların görüş ve önerilerinin alınmasını sağlamak amacıyla internet sitesinde bir menü oluşturulacak/tarife raporunda belirtilen mail adresine halkın ve ilgili kuruluşlarının görüşlerini iletmesi sağlanacaktır.
9. SONUÇ:
Bu rapor 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 11 inci maddesine ve 1/5/2003 tarihli ve 4856 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 9 uncu maddesine dayanılarak hazırlanan Atıksu Altyapı Ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul Ve Esaslara İlişkin Yönetmelik ve bu yönetmeliğin 6’ncı maddesine göre çıkarılan Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzda belirtilen ilke ve yöntemler ile 27/10/2010 tarihli ve 27742 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesine dayanılarak evsel atık tarifelerinin oluşturulması amacıyla hazırlanmıştır. Kılavuzda belirtilen yöntemler kullanılarak atık miktarlarına isabet eden maliyetler yüklenici grubuna dağıtılarak yüklenilen tüm maliyet yansıtılmıştır.
EK:SÖZLEŞME